Napi retró?

Részben azért, hogy a sok gigantikus cikk között apróságokról is szót tudjak ejteni, részben pedig azért, hogy minden nap érkezzen valami új tartalom az oldalra, ezt a rovatot találtam ki. Itt minden nap legalább egy új bejegyzés lát majd napvilágot, mindig egy kép, illetve az azt kísérő szöveg formájában. Ezek mindegyike olyasmi lesz, ami számomra érdekesnek vagy szórakoztatónak tűnik, de azt persze nem tudom megígérni, hogy ezzel mindenki minden nap így lesz – a cél az, hogy változatos és informatív bejegyzések szülessenek, amelyeket mondjuk egy év után kifejezetten üdítő lesz végiglapozni.

A képek közt lesznek fejlesztési relikviák, újságokból szkennelt hirdetések és cikkek, különféle dobozképek, fotók, és gyakorlatilag minden más, ami csak elképzelhető. Mivel a hangsúly a képeken van (a kísérőszöveg ritkán hosszabb egy bekezdésnél), ezek sokszor nagyméretűek, előre is elnézést, ha valakinek belerúg a mobilos adatforgalmi limitjébe néhány tízmegás file. Ha esetleg lenne tipped egy bejegyzéshez, a grath@retro.land emailcímen tudsz elérni.

A Snake Byte dobozát nem vádolhatjuk félrevezetéssel: nem csak a kígyó harapásának pillanatát kapta el az ismeretlen grafikus, de a játékmenetet is rögtön a borítóra varázsolta: egy kanyargós-kunkorodós Snake-klónról van szó, ahol jószágunk az almák felzabálásától növekszik irreális méretekig.


Forrás: MobyGames. A bejegyzéshez még nincs hozzászólás.


Amerikai PC-s játékipari pillanatkép, pontosan az ezredforduló pillanatából. A vadászjátékok váratlan feltörésén (no meg annak a pocsék Harley-Davidson-feldolgozásnak a jelenlétén) túl a lista teljesen vállalható, nem egy helyezést elérő program ma már az igazi klasszikusok listáját gazdagítja.

Forrás: incite PC Gaming 2000/02. A bejegyzéshez még nincs hozzászólás.

1984: az Atari otthoni üzletágát megvásárolja a Commodore-tól kitúrt Jack Tramiel. Az Atari fennmaradó része, a korábbi játéktermi részleg a jövőben nem használhatja konzolos játékokhoz eredeti nevét, így egy másik go-szakszót használva Tengen néven alapítanak „új” kiadót.  A Tengen vezetői azonnal elkezdenek harcolni a Nintendo brutális amerikai szabályaival (egy évben legfeljebb öt játék, a kártyákat kizárólag a Nintendo gyártja, minden játék legalább két évig exkluzív), és amikor itt kudarcot vallanak, megpróbálják feltörni a NES másolásvédelmi rendszerét. Amikor ez sem jön össze, a cég ügyvédei egy nem létező perre hivatkozva kikérik a szabadalmi hivataltól a 10NES nevű rendszer részleteit – és az eredeti kapcsolási rajzok birtokában már könnyen kijátsszák a Nintendo védelmét.

A Nintendo azonnal valódi pert indított, aztán még egyet az itt is hirdetett Tetris miatt. Utóbbit igen hamar meg is nyeri a japán cég, előbbi viszont a fellebbezések és a Tengen mindig sokat csúszó szakértői miatt egészen 1994-ig zajlik (és akkor is kizárólag azért ér véget, mert a Tengent felvásárolja a Time Warner).

A Tengen a pereskedéstől függetlenül sorban adta ki játékait. Ezeken nem szerepelt a hivatalos Nintendo Minőségi Garanciapecsét, ami ugye minden volt, csak minőséget garantáló eszköz nem; a Tengennek is volt néhány jobb játéka, de NES-játékaik nagy része ótvar volt.

Forrás: Videogames & Computer Entertainment 1989/05. A bejegyzéshez jelenleg 2 hozzászólás van.

Az Interplay annyira biztos volt vadonatúj fizikai motorjuk durva teljesítményében, illetve a Virtual Pool kiterjedt oktatórészének minőségében, hogy visszaadták a vásárló pénzét, ha annak valós biliárdtudása nem javult kicsit a szoftver hatására. Ez a garancia a sorozat minden későbbi részében is jelen volt, de hogy pontosan mit is jelent, azt nem tudtam megfejteni: a kézikönyvben egyetlen szó sem esik erről a meglepő ajánlatról.


Forrás: Dimension 3 1995/08. A bejegyzéshez még nincs hozzászólás.

1986-ban még nem minden szövegszerkesztő volt felszerelve extra funkciókkal – az amstrados LocoScript például megelégedett azzal, hogy el tudta menteni a beleírt szavakat, minden mást pedig a felhasználóra bízott. Így ha valaki például szerette volna megtudni, hogy hány szónál tart, ahhoz bizony saját BASIC-kódot kellett írni. Nem hosszút, de hát azért ez akkor is extra feladat volt...

Forrás: 8000 Plus 1986/10. A bejegyzéshez jelenleg 1 hozzászólás van.


Egy Nerf-csatában kevés idegesítőbb dolgot tudok elképzelni, mint egy statikus plasztik célkeresztet a szemem előtt, de hát ki vagyok én, hogy kétségbe vonjam a visszafogott szerelés minden bizonnyal profi tervezőinek hozzáértését...

Forrás: Digital Diner 1997/07. A bejegyzéshez jelenleg 1 hozzászólás van.

Az 1979-ben piacra dobott HP-85 két évvel későbbi új szoftvereit hirdeti ez a remek promóciós kép a szoba közepén álló asztallal és a gyönyörű színes grafikonokkal.


Forrás: HP Museum. A bejegyzéshez még nincs hozzászólás.

A ritkán látott 1984-es CES-ről számol be ez a fotóalbum – az első MSX-ek és az utolsó tweed-öltönyök között sok érdekeset lehet felfedezni a fényképeken.

Forrás: Big K 1984/09. A bejegyzéshez még nincs hozzászólás.


Minden idők legfejlettebb Mac-es lövöldéje már megjelenés előtt 30%-os leárazást kap – ez csak azt jelentheti, hogy a Prime Target tényleg nagyszerű lett, nem igaz?

Igaz, a grafikusnak voltak kisebb problémái a bicepsz és az alkar találkozásának pontos mikéntjéről, ezt bőven ellensúlyozta az áttetszően fehér, tapadós, mégis buggyos inganyag feltalálásával!

Forrás: MacAddict 1997/02. A bejegyzéshez jelenleg 1 hozzászólás van.

Bármit is gondolnál arról, hogy a televízió szó mit is jelentett akkortájt, amikor kitalálták azt, borítékolom, hogy ez az 1928-ben született tudományos igényességű cikk meg fog lepni – rögvest azzal, hogy a televízió eredetileg bizony rádión keresztül működött!

Forrás: Modern Mechanics and Inventions 1928/12. A bejegyzéshez jelenleg 1 hozzászólás van.